ÇİVRİL
Serbanşah Camii (Savran Mahallesi)
SERBANŞAH (SAVRANŞA) CAMİİ (Savran Mahallesi)
Hicri 1298, Miladi 1882 tarihinde
yapılmıştır. Caminin giriş kapısı üzerinde bulunan kitabede Ömer Ağa adında bir zat tarafından tamir
ettirildiği yazmaktadır. Kitabede “Didi tarih bir müferrah mabet oldu çehriya”
yazısı bulunmaktadır. Uzunlamasına dikdörtgen planlıdır. Ortada üçerden altı
ahşap sütunun taşıdığı kemerler cami mekânının mihrap duvarını dikey olarak üç
sahına ayırmaktadır. Duvarlar pencere alt seviyesine kadar içten moloz taş ve
tuğla, dışta ise muntazam blok taşlardan örgülüdür. Blok taşların büyük bir
kısmı devşirme görünümündedir. Bu kesimden yukarısı ise kerpiç örgülüdür. Cami
mekânını aydınlatan pencereler iki sıra halinde, yan duvarlarda altta üçer
pencere, mihrap duvarında ise iki pencere olarak görülür. Üst sırada ise kuzey
duvarı dışında üçer pencere bulunmaktadır. Üst sıra pencereler sivri kemerli,
alçı şebekeli ve vitraylıdır. Giriş kapısı yuvarlak kemerli, dikdörtgen
şeklinde kademeli ahşap silmelerle tezyin edilmiştir. Kapı kemeri üzerinde bir
kartuş içinde caminin kitabesi yer almıştır. Kartuşun üzerinde sivri kemer
içinde devşirme olduğu anlaşılan dikdörtgen şeklinde geometrik ve stilize
kabartmalı taş pano yer almaktadır. Ahşap kapı kanatları dikdörtgen ve kare
şeklinde ayna panolarla süslenmiştir. Caminin son cemaat yerinin yanları
kapalıdır. Son cemaat yerinin çatısı cami mekânının çatısının uzantısı şeklinde
olup, daha sık kirişlerle kapatılmıştır. Devşirme postament ve sütun kaideleri
üzerine dört adet ahşap sütun tavanı desteklemektedir. Sütunların taşıdığı
tavan bağdadi kemerlerle çatıya birleşimi sağlamaktadır. Caminin ahşap olduğu
söylenen minaresi yoktur. Mahfile son cemaat yerindeki girişin sağında yer alan
merdivenli geçit ile geçilmektedir. Ahşap mahfil ortada iki sütun ile
desteklenmektedir. Mahfilin ortasında ileriye doğru çıkıntı yapan müezzin yeri
belirtilmiştir. Yuvarlak nişli mihrabı badem şeklinde mukarnaslıdır. Köşe
boşluklarında sağ ve solda iki rozet ve bunları çevreleyen birer dal motifi
vardır. Mihrap içerisinde sağa sola yatık dal motifleri yer almaktadır. Ahşap
minberi kündekari tekniği ile yapılmıştır. Birbirine geçmeli dikdörtgen ve kare
şeklinde panoların üzerine stilize bitki motifleri ve kabare süslemesi
bulunmaktadır. Vaaz kürsüsü kuzeydoğu köşede çeyrek koni şeklinde duvara
bağlanmıştır. Çatı sık ahşap kirişler üzerine kamışlar döşenerek üzeri toprak
ile örtülmüştür. Kirişlerin alt yüzleri muntazam tahtalar ile kapatılmış, üzeri
ince çıtalarla eşkenar dörtgen şeklinde süslenmiştir. Dışta ise çatı
saçaklarını, üst sıra pencerelerin alt seviyesinden başlayan yay şeklinde ahşap
payandalar desteklenmektedir. Restorasyonu yapılarak koruma altına
alınmıştır.
